Televize je nejsilnější médium – jejímu sledování se diváci věnují téměř 3,5 hodiny denně

21. 11. 2024

21. listopad je Mezinárodním dnem televize. Hodnota průměrné doby strávené u televize (ATS) se v České republice stabilně drží na 3,5 hodinách denně. V mimořádných situacích, jako byly letošní povodně, ale její význam ještě zesiluje: sledovanost v tomto období se letos vyšplhala až na 4,5 hodiny denně.

Projekt crossplatformního elektronického měření sledovanosti a konzumace obsahu (PCEM) je klíčovým a jednotným nástrojem pro analýzu televizní sledovanosti v České republice. Data o sledovanosti TV vznikají den co den kontinuálně již od roku 1997. Projekt PCEM současně drží krok s technologickým vývojem a měnícími se zvyky diváků a v průběhu let podchycuje i sledovanost videoobsahu na platformách HbbTV a Smart TV a také na jiných zařízeních, než jsou televizory. Zadavatelem projektu v ČR je Asociace televizních organizací (ATO), realizátorem pak společnost Nielsen.

Televize je médium, které 70 let přináší divákům nejen zábavu, ale i zásadní okamžiky historie. Televize, kdysi přístroj s černobílým obrazem přinášející živé vysílání, prošla ohromným vývojem. Současná doba nabízí nejen ploché a barevné obrazovky s ultra vysokým rozlišením, ale i pohodlné možnosti odloženého sledování TV pořadů na platformách HbbTV či Smart TV aplikací (podle dat Kontinuálního výzkumu 2024 má 57 % televizních domácností alespoň jeden televizor připojený k internetu), sledování streamovacích služeb nebo sledování na jiných obrazovkách: počítačích, mobilech a tabletech. Ve výsledku tedy mají dnes diváci nebývalou svobodu v tom, jaký obsah, kde a kdy chtějí sledovat.

Televize nás nadále provází i významnými momenty naší doby. Ať už jde o zpravodajství z americké volební noci, vítězství našich sportovců nebo zpravodajské pokrytí přírodních katastrof, diváci využívají televizi jako klíčový zdroj informací i emocí. O preferencích diváků má díky datům z projektu PCEM ATO nepřetržitý přehled.

V roce 2024 (leden až říjen) jsme zaznamenali, že průměrný čas sledování televize (ATS) v České republice dosáhl v cílové skupině 15+ průměrné hodnoty 3,5 hodiny denně. Průměrný týdenní zásah televize v cílové skupině 15+ za stejné období činil 85 %, průměrný denní zásah pak 67 %.

TV sledovanost a povodně

Poslední měsíce nám znovu připomněly, jak TV sledovanost ovlivňují mimořádné situace. Trvající vydatné srážky nad oblastí střední Evropy zapříčiněné srážkou dvou frontálních systémů způsobily, že v pátek 13. září začaly v Čechách a na Moravě povodně. V takových situacích má televize stále důležitou roli a je i určitým spojujícím prvkem: lidé od ní očekávají především aktuální a důvěryhodné zprávy. Průměrný čas sledování televize (ATS) o prvním povodňovém víkendu (14. a 15. září) překonal 4,5 hodiny denně, což bylo o plných 75 minut více než během slunečného tropického víkendu o týden dříve.

Data o TV sledovanosti za poslední rok také ukazují, že filmy a oblíbené seriály diváci s oblibou sledují až po jejich živém odvysílání, tzv. „odloženě“. To se projevuje nárůstem tzv. „odložené“ sledovanosti. Z celkové TV sledovanosti na televizorech tvořila v roce 2024 (leden–říjen) v cílové skupině 15+ odložená sledovanost v prvních třech dnech po odvysílání pořadu 11 %. Živé vysílání však zůstává zásadní pro sledování sportu a zpráv, pro někoho i politických diskusí či reality show.

Jednou z oblastí, která dlouhodobě potvrzuje relevanci televize, je sport. Světové šampionáty, olympiády a významná sportovní utkání patří tradičně k nejsledovanějším pořadům roku. Jinak tomu nebylo ani v roce 2024, který se stal doslova sportovním super rokem. Odehrálo se fotbalové Euro, MS v hokeji i letní olympijské hry. Sport je zároveň doména, kterou chce naprostá většina diváků sledovat „v reálném čase“.

ATO přináší data o televizní sledovanosti, která pomáhají lépe porozumět tomu, jaké role televize v životech diváků zaujímá. Jako každý rok budeme jistě svědky vysoké sledovanosti televize během Vánoc – významným hráčem v ročních žebříčcích sledovanosti jsou každoročně pohádky. Co myslíte, přitáhne letos štědrovečerní pohádka více diváků, než mělo finálové utkání Mistrovství světa v hokeji?