Televize 2024: Silná pozice v digitálním věku a výjimečné výsledky sledovanosti

10. 2. 2025

Rok 2024 potvrdil pozici televize jako klíčového média v českých domácnostech. Podle výsledků crossplatformního projektu elektronického měření sledovanosti a konzumace obsahu (PCEM) se největší oblibě těší dramatické pořady, které dominují televizním žebříčkům. Vánoční období pak opět přineslo vysokou sledovanost pohádek. Nejsledovanějším pořadem roku ovšem zůstal květnový finálový zápas Mistrovství světa v hokeji. Rok 2024 rovněž ukázal, že televize zůstává stabilní formou zábavy: průměrná doba strávená před televizní obrazovkou v cílové skupině 15+ činila více než 3,5 hodiny denně.

Leden je tradičně spojen s uzavřením roku a prezentací ročních výsledků TV sledovanosti.
Na webových stránkách Asociace televizních organizací (ATO) jsou pravidelně k dispozici podrobné analýzy sledovanosti televizního vysílání: žebříček TOP 20 nejsledovanějších pořadů a sharové koláče stanic ve třech klíčových cílových skupinách, zvlášť za celý den a v prime time. Všechny informace jsou k nahlédnutí za uplynulý týden, měsíc a rok. Tyto analýzy, které jsou dostupné zdarma, poskytují komplexní pohled na dynamiku televizního trhu a transparentně zpřístupňují veřejnosti klíčové informace o televizním vysílání.

Televizní rok 2024: Úspěchy a rekordy sledovanosti

Jaký byl rok 2024 z pohledu výsledků měření TV sledovanosti v cílové skupině 4+?

Žádný z pořadů nepřekonal mimořádný úspěch finálového zápasu Mistrovství světa v hokeji 2024. Triumf českého národního týmu, korunovaný ziskem zlatých medailí, se stal nejsledovanější televizní událostí roku a zanechal nezapomenutelný divácký zážitek. Finálový zápas Švýcarsko – Česko 26. května průměrně sledovalo 3,5 mil. diváků na televizorech a dalších čtvrt mil. na počítačích, tabletech a chytrých telefonech. Sportovní události už tradičně udržují vysokou diváckou přízeň. Více než 1,2 mil. diváků zaujal zápas české reprezentace s Portugalskem na fotbalovém Euru. Mimořádný divácký zájem byl i o přenosy z LOH v Paříži, např. finále smíšené tenisové čtyřhry, či přenosy z domácího MS v biatlonu.

Tradičně se mezi nejsledovanějšími tituly roku objevily také vánoční pohádky. Sledování premiérové pohádky vysílané na ČT1 na Štědrý večer se již stalo kulturní tradicí, včetně vzrušené diskuze jejích kvalit. Premiéru pohádky Tři princezny sledovalo 2,4 mil. diváků v cílové skupině 4+ (share 53 %). Vedle nových pohádek ale neztratily na popularitě ani další tradiční kousky, např. pohádku Anděl Páně 2 sledovalo 2,1 mil. diváků starších čtyř let. Rekordní úspěch zaznamenala také Televize Seznam, kde premiérové vysílání kultovní pohádky Tři oříšky pro Popelku průměrně sledovalo 722 tisíc diváků.

Mezi nejoblíbenějšími televizními pořady se tradičně objevují i kriminální seriály domácí výroby. Televize Nova si druhou a třetí epizodou série Záhadné případy s Miroslavem Donutilem připsala 1,4 milionu diváků ve skupině 4+, podobně úspěšné byly i seriály Policie Modrava a Specialisté. Televize Prima zabodovala v roce 2024 nejvíce s kriminálními sériemi Polda VI a Na vlnách Jadranu, které obě dosáhly na 1,2 milionu diváků. Rok 2024 potvrdil, že sportovní přenosy, pohádkové premiéry i dramatické seriály nadále dominují televizní sledovanosti a zůstávají nedílnou součástí zážitků českých diváků napříč generacemi.

Výkon televize podle programového typu

Kromě pohledu na jednotlivé pořady lze pomocí dat PCEM odpovědět i na otázku, se kterým druhem (typem, žánrem) pořadů strávili diváci z cílové skupiny 15+ v roce 2024 největší procento času. Výsledky této analýzy ukazují, že to jsou tzv. dramatické pořady (seriály a filmy). Nejen že představují největší část vysílacího času a tím dlouhodobě zůstávají dominantní součástí české televizní nabídky, ale také se pravidelně umisťují na horních příčkách žebříčků sledovanosti. S odstupem následují (v tomto pořadí) zábavné, zpravodajské, sportovní a dokumentární pořady.

Kontinuální výzkum 2024: Televizor jako hlavní zařízení pro sledování TV vysílání v českých domácnostech

Z výsledků Kontinuálního výzkumu ATO, v rámci kterého se za rok dotazuje více než 12 tisíc českých domácností, vyplynulo, že televizní pořady sleduje 92 % českých domácností. Alespoň jeden funkční televizor s příjmem TV signálu vlastní 87,4 % českých domácností. Další 4,2 % domácností sice nemá televizor s TV signálem, ale TV pořady sledují na počítači, tabletu či mobilu. Televizor tak každopádně zůstává nejběžnější mediální zařízení v českých domácnostech i přes rostoucí penetraci dalších digitálních zařízení, jako jsou notebooky (65 %), tablety (32 %) či smartphony (82 %). Televizory, díky velikosti, technické kvalitě obrazu a zvuku, zajišťují optimální divácký zážitek a jsou nejvhodnějším zařízením pro sledování delších formátů videí. Dodejme ještě, že 86 % domácností uvedlo, že mají v domácnosti připojení k internetu.

Kontinuální výzkum 2024: Způsob příjmu TV signálu

Aktuálně nejpoužívanějším hlavním typem příjmu TV signálu v České republice je kategorie IPTV/kabel (46 %), která vykazuje v posledních letech růst na úkor satelitního (13 %) a pozemního (41 %) příjmu. IPTV příjem přináší divákům široké spektrum dostupných TV stanic, ale také interaktivní služby včetně tzv. zpětného zhlédnutí. Především tyto služby stojí za nárůstem tzv. odložené sledovanosti, která (do tří dnů od vysílání) v roce 2024 podle dat PCEM tvořila 11,1 % z celkové sledovanosti. Stále více TV domácností také deklaruje, že alespoň jeden z jejich televizorů je připojený k internetu: v roce 2024 to bylo již 57 % domácností.

A co k vyhodnocení dat roku 2024 říká jednatel ATO Michal Jordan?

„S rozvojem moderních technologií se sice rozšiřují způsoby, jakými lidé konzumují video obsah, ale televizor jako primární zařízení pro sledování televize stále dominuje. Neustále se zlepšují technické parametry televizorů v českých domácnostech (velikost, rozlišení obrazu, konektivita) a data Kontinuálního výzkumu ukazují, že rostoucí procento českých domácností je ochotno platit si za nadstandardní možnosti sledování televize a videoobsahu.“

Projekt PCEM bude nadále sledovat, jak se vyvíjí české populace a její televizní chování, protože jedině nepřetržitý výzkum je nástrojem pro analýzu trendů a průběžné pochopení televizního trhu a role televize v životech českých diváků.